fredag 21. mars 2014

BBCs utmerkede programmer

Jeg er av og til en ivrig podcastlytter, og jeg har mine favoritter. Særlig er det BBC som har mange kvalitetspodcaster. Kongen blant alle podkastere er etter min mening Melwyn Bragg. Hver uke er han programleder for "In our time." Dette er et program som tar for seg vitenskap i den aller bredeste betydning. I det siste har jeg hørt om treenigheten, om øyet, Spartacus og om sosialdarwinsme. Det som er flott med dette programmet er at her blir det aller nyeste av forskning formidlet på en måte som er av aller høyeste faglig kvalitet, men som samtidig er forståelig for menigmann. I tillegg er programleder Bragg en meget aktiv lytter og ikke minst en aktiv utspørrer. Det har hendt at han kommer med kommentarer til de herrer av arten: "you need to research this more."

Det andre programmet er "Start the week" med programleder Andrew Marr. Også dette er et diskusjonsprogram med meget relevante og interessante gjester. Sist jeg hørte på dette var det en diskusjon mellom bl.a. Simon Schama og utdanningsministeren i Storbritannia om innholdet i historieundervisningen. Hadde det samme skjedd i Norge?

Her er i alle fal lenker til de to programmene:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar